Edukacija

Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

28 June 2007 - Komentari (56) Procedure

Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila Vlada Republike Srbije dala je predlog zakona kojim se (velikim delom) ukida porez na kupovinu za one koji prvi put u životu kupuju stan ili kuću za vlastite potrebe, počevši od 8 jula ove godine. Pogledajmo kakva je sadašnja situacija što se tiče poreza na kupovinu nekretnina i šta će novi predlog da promeni.

Sadašnja situacija

Postojeći stambeni objekti

Kada kupujete stariji stan ili kuću, morate da platite, povrh oglašene prodajne cene, 5% poreza na prenos apsolutnih prava. Ovaj porez se uvek dodaje na prodajnu cenu.

Novi stambeni objekti

Otkako je zakon o Porezu na Dodatnu Vrednost (PDV) usvojen, novogradnja je podložna umanjenoj stopi PDV-a od 8%, i nema poreza od 5% na prenos apsolutnih prava.

Postoji mala zabuna, da li oglašena prodajna cena uključuje iznos PDV-a ili ne. Izuzev ako je već precizirano, kada kupujete novi stan ili kuću, proverite da li je PDV uključen u cenu ili se tih 8% PDV-a plaća naknadno.

Šta će se promeniti

Ovaj novi predlog zakona nastoji da pomogne onima koji pokušavaju da ostvare svoju prvu kupovinu. Evo nekih detalja baziranih na izjavi koju je za Dnevnik online dala gospođa Nataša Kovačević, načelnik za poreze u Ministrastvu finansija.

Prvi put kupac

Deo novih poreskih mera je rezervisan za kupce koji prvi put u životu kupuju stan ili kuću na teritoriji Srbije. Predlog precizira da prvi-put kupci su punoletni građani (18+ godina), državljani Srbije, koji imaju prebivalište i koji od 1 jula prošle godine do momenta zaključenja kupoprodajnog ugovora nisu imali nikakav stan u vlasništvu na teritoriji Republike.

Postojeći stambeni objekti

Ovaj novi zakon umanjiće porez na prenos apsolutnih prava sa pređašnjih 5% na 2.5%. Znači kada kupujete stari stan ili kuću od prethodnog vlasnika, platićete, povrh oglašene cene, 2,5% poreza na prenos apsolutnih prava.

Pored toga, prvi-put kupac definisan gore, neće platiti ovaj porez na stambenu površinu od 40m² + 15m² za svakog člana svoje porodice (ne računajući njega ili nju). U porodicu se ubraja supružnik i ovisna lica. Na primer, četvoročlana porodica neće platiti ovaj porez na površinu stana od 85m² (40m² + 3x15m²).

Ukoliko kupite stan veći nego što je dozvoljena površina na koju ne plaćate porez, platićete 2,5% poreza na prenos apsolutnih prava samo na razliku u kvadraturi.

Novi objekat

Novi zakon ne menja ništa što se tiče visine iznosa PDV-a (8%). Ipak, prvi-put kupci imaće pravo na povraćaj PDV-a koji su platili za novi stan ili kuću, delimično ili u potpunosti. Kao što je već objašnjeno gore, moći će ostvariti povraćaj PDV-a za površinu od 40m² + 15m² za svakog dodatnog člana porodice.

Naravno, porez na prenos apsolutnih prava se ne plaća kada se radi o novom objektu.

Ovo je zaista fantastična vest za prvi-put kupce i mogla bi podspešiti razvoj tržišta nekretnina.

Komentar(i) na ovaj članak

12/05/2011

Dragica

56

Comment

kupovina drugog stana

Poštovana Milena,
imam već uknjižen stan od 29m2 koji sam otkupila od javnog preduzeća. Želim da kupim drugi polovan stan koji ima 65m2 u kome bih sama živela. Koliki i koji porez treba da platim u odnosu na procenjenu vrednost poreskih organa? Imam li prava na povraćaj PDV-a?
Srdačan pozdrav!

13/04/2011

milena

55

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Odgovor je isti kao u komentaru broj 53.

06/04/2011

jadranka

54

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

drzavljanin sam Republike Hrvatske, imam namjeru doci zivjeti u Srbiju, zatraziti drzavljanstvo(po porijeklu) i kupiti kucu u vojvodini. Zanima me kakva sve davanja moram platiti na kucu vrijednosti cca 40000 eura? hvala

28/02/2011

milena

53

Comment

re:PDV i porez na prenos apsolutnih prava

Poštovani Milenko,

Platićete samo iznos od 2,5% na prenos apsolutnih prava na vrednost nepokretnosti koju će proceniti komisija iz poreske uprave.

27/02/2011

Milenko

52

Comment

PDV i porez na prenos apsolutnih prava

Poštovana Milena,
želim da kupim staru kuću od fizičkog lica.
Dogovorili smo cenu od 30.000eur.
Unapred ću dati kaparu od 10.000eur i pri kupovini još 20.000eur
Da li sam u obavezi da platim PDV(18%) i porez na prenos apsolutnih prava(2.5%) na iznos od 30.000eur ili na "neku" procenjenu tržišnu/upotrebnu vrednost?
Hvala na odgovoru.
Pozdrav.

18/02/2011

milena

51

Comment

Re:pravo svojine

Ukoliko nemate nikakvu nepokretnost - stan ili kuću na svoje ime imate pravo na povraćaj PDV pri kupovini prve nepokretnosti. Ali svakako proverite po kom osnovu plaćate porez na vikendicu!

18/02/2011

milena

50

Comment

Re: odgovor na komentar 48

Zavisi od slučaja do slučaja...Pravi odgovor ćete dobiti od referenta poreske uprave kojoj pripadate.

04/02/2011

Snežana

49

Comment

pravo svojine

Moj tata je vlasnik zemljista na kojem je vikendica koja nije legalizovana,ali ja plaćam porez na imovinu tacnije korisćenje gradjevinskog zemljista kako pise na resenju na kome pise da se to odnosi na stambeni prostor. Ne znam po kom osnovu plaćam porez,ali kuća nije u mojoj svojini. Da li imam pravo na povraćaj pdv-a pošto sam kupila stan? Da li se razgraničavaju izvorni javni lokalni prihodi za koje se dobija uverenje za povraćaj pdv-a od prava svojine?

02/02/2011

tea

48

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

da li placam porez na kupovinu stana od 2.5 %,ako sam do novembra 2010 bio vlasnik 1/3 kuce(nasledstvo),a prvi put kupujem stan?

19/01/2011

zoki

47

Comment

porezi

Sramota, velika kradja drzave i sramota!!!

10/01/2011

milena

46

Comment

RE: odgovor na komentar 43

Pošaljite nam imejl sa podacima pa ćemo Vam se javiti.

10/01/2011

milena

45

Comment

Re:Povrat PDV-a od investitora

Trebalo bi da imate pravo na povrat PDV za 40 m2 + 15m2 za svako dete.
Proverite ovu informaciju u poreskoj upravi pre odluke o kupovini stana.

27/12/2010

Bistrica

44

Comment

Povrat PDV-a od investitora

Postovani,
suprug i ja imamo dvoje male dece i trenutno imamo manji dvosoban stan koji se vodi na mog muza. Planiramo da kupimo veci stan u izgradnji od investitora a postojeci da prodamo. Stan bi se vodio na moje ime (kredit podizem ja), i interesuje me da li deca i ja ostvarujemo pravo na povrat PDV-a i u kojem odnosu.

Hvala i srdacan pozdrav,

22/12/2010

Anonymous

43

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

hteo sam stan da uknjizim stan i pojavio se jedan problem.posto sam treci vlasnik stana,nemam kupoprodajni ugovor od prvog vlasnika tj. ne zna se kako je on dosao do stana.moze li mi neko pomoci sta da radim i kome da se obratim posto tog prvog vlasnika ne mogu nikako da pronadjem.

10/11/2010

dragica maricic

42

Comment

dragicam2010@hotmail.com

KUPILA SAM STARIJU KUCU 2006 GODINE PA ME INTERESUJE PLATILA SAM POREZ UREDNO SVE.MENE INTERESUJE IMAM LI JA PRAVO NA POVRACAJ PDV-EA POSTO MI JE TO PRVA NEKRETNINA MADA U NASOJ PORESKOJ UPRAVI KAZU LJUDIMA KOJI SU DVE GODINE KASNIJE KUPILI NEKRETNINU DA SE TO REFUNDIRA SAMO ZA KUPLJENE NOVE STANOVE MOLIM VAS POMOZITE LJUDIMA LOSIJEG MATRIJALNOG STANJA. U NADI POVOLJNOG ODGOVORA UNAPRED ZAHVALNA DRAGICA IZ BACKE PALANKE

22/10/2010

milena

41

Comment

Re:pomagajte

Poštovani Marko,

Javite nam se na imejl firme pa ćemo se dogovoriti.

22/10/2010

milena

40

Comment

re:povracaj pdv-a

Pitajte u poreskoj upravi, moguće je da možete ostvariti pravo povraćaja PDV-a na svojih 40m2.

22/10/2010

milena

39

Comment

Re:Iznos taksi pri ostavinskoj raspravi!

Administrativnu taksu morate platiti ali ste oslobođeni poreza. Najbolje raspitajte se u sudu još jednom.

16/10/2010

marko

38

Comment

pomagajte

e ovako deda (od oca) treba da mi prepise kucu 78m2 sa 3 ara placa, pa me interesuje sta mi treba od dokumentacije, i koliko bi to kostalo odprilike. pozdrav od Marka iz Despotovca.

11/10/2010

Goran

37

Comment

povracaj pdv-a

Zelim da kupim stan u novogradnji i da podnesem zahtev za povracaj PDV-a. Nedoumicu mi stvara cinjenica da moja supruga ima stan na njeno ime u kome zivimo pa me zanima da li imam pravo na povracaj. Stan u kome zivimo stekli smo u braku ali se vodi na njeno ime. Molim Vas za odgovor. Unapred hvala

24/09/2010

Nikola Lukovic

36

Comment

Iznos taksi pri ostavinskoj raspravi!

Postovanje, nakon smrti moga oca majka i ja smo podneli zahtev za ostavinsku raspravu. Na rocistu sudija nam je rekao da moramo da platimo iznos administrativne takse u iznosu od 55.000 dinara. Mene zanima da li sam ja i moja majka oslobodjeni placanja te takse kao prvi nasledni red?

23/08/2010

milena

35

Comment

Odgovor Aleksandri

Pošto ste naslednik prvog reda oslobođeni ste poreza na prenos apsolutnih prava.

23/08/2010

milena

34

Comment

odgovor Stojanu

Podnesite zahtev u poreskoj upravi za povraćaj PDV. Ukoliko imate kompletnu dokumentaciju ne bi trebalo da imate problema.

23/08/2010

milena

33

Comment

Odgovor Mili

Najbolje je da pitate u poreskoj upravi. Trebalo bi da imate pravo na povraćaj PDV jer ćete ugovor o kupovini tek naknadno potpisati. Savetujem Vam da novac položite na svoj račun u nekoj banci u Srbiji i onda izvršite transfer.

18/08/2010

Aleksandra

32

Comment

Neverica

Imam jednu nedoumicu. Nasledila sam stan od tatine tetke. Ona nije imala dece pa je stan nasledio prvo moj otac. Kako je on umor, ja sam se pojavila kao naslednik. Otisla sam u Poresku upravu da prevedem stan na sebe (stan nije uknjizen mada mislim da to za pricu i nije vazno), odnela PP4 obrazac, ličnu kartu i sudsko rešenje da sam nasledila stan. Ocekivala sam da ce mi reci da ce nekakva komisija izaci na lice mesta da odredi kolika je vrednost stana i da cu morati da platim porez od par hiljada evra. Dobila sam resenje o placanju poreza na imovinu, na svoje ime i obavezu da platim 4.880,00 dinara. Samo toliko???? To je sve? Da li je moguce??????

Molim vas da mi pojasnite stvari.

Hvala unapred.

08/08/2010

Stojan

31

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Ukoliko mi mozete reci da li postoji, neki ROK za podnosenje zahteva za povracaj poreza? Posto sam stna kupio jos pre dve godine.

hvala

06/08/2010

Mila

30

Comment

milena

U fazi sam kupovine stana u beogradu. Uplatila sam kaparu i potpisala predugovor.Državljanin sam BiH sa prebivalistem u Srbiji.U medjuvremenu sam dobila drzavljanstvo srbije. Dali i pod kojim uslovima imam pravo na oslobadjanje porea na 40m2 za prvu nekretninu.Mora li uplata biti izvršena sa racuna u Srbiji ili se moze platiti iz BiH?

03/08/2010

milena

29

Comment

Odgovor na komentar br 27

Poštovana Andjelka,

U Zakonu što se tiče prava na povraćaj PDV ili poreza pri kupovini prvog stana za Kupca stoji ovako:
"да од 1. јула 2006. године до дана овере уговора о купопродаји на основу којег стиче први стан није имао у својини, односно сусвојини стан на територији Републике;".

Pošto je vaš suprug imao u susvojini kuću može se desiti da mu ne odobre povraćaj PDV ili poreza na promet aps. prava pri kupovini druge nepokretnosti. Ovo obavezno proverite kod referenta u poreskoj upravi.

03/08/2010

milena

28

Comment

Odgovor na komentar br 26

Pravo na povraćaj PDV-a imaju samo državljani Republike Srbije koji imaju prebivalište na teritoriji Republike.

28/07/2010

Andjelka

27

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Moj suprug je nasledio po ostavinskoj raspravi nakon majcine smrti 1/3 kuce druge 2/3 otac i njegov brat. Svi smo se slozili da prodamo kucu i da podelimo iznos na 3 jednaka dela. Moj suprug nikada pre nista nije imao u svojini i nikada nista sam nije kupio izuzev ovaj deo kuce koji mu je ostao po majcinoj smrti. Interesuje nas kada budemo kupovali nekretninu da li placamo porez na apsolutna prava???
Hvala unapred

26/07/2010

PDVmania

26

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Jasno mi je da stranci mogu kupovati nekretnine u Srbiji po principu reciprociteta. Ali oni ne mogu vracati PDV????
Konkretno imam kupca sa bosanskim drzavljanstvom kome je to prva nekretnina. Da li on moze vratiti PDV?

08/07/2010

milena

25

Comment

Re:Kupovina nekretnine u vlasnistvu stranog preduzeca

Poštovani,

Porez na prenos apsolutnih prava određuje komisija iz poreske uprave, koja izlazi na lice mesta i određuje tržišnu vrednost date nekretnine.
Na tu vrednost plaća se 2.5% poreza na prenos apsolutnih prava. Ovo je određeno Zakonom o porezima na imovinu. Sve detalje naći ćete na sajtu http://www.poreskauprava.gov.rs/

29/06/2010

Nikola

24

Comment

Kupovina nekretnine u vlasnistvu stranog preduzeca

Postovani,

Zeleo bih da kupim kucu u Beogradu koja je u vlasnistvu jednog Austrijskog preduzeca registovanog u Becu. Ista kompanija, koja je vlasnik kuce od 1990, je kupila nekretninu od srpskog drzavljanina.
Potencijalni kupac je fizicko lice (drzavljanin Srbije), pa me interesuje da li ovo povecava troskove prenosa prava na nekretnini.

KOji zakon regulise ovu problematiku?

Hvala unapred na savetu,

Nikola

08/06/2010

milena

23

Comment

RE: POVRACAJ PDV-a

Poštovani,

Na žalost, suinvestitor je uradio prvi transfer na svoje ime tako da Vi najverovatnije nemate pravo na povraćaj PDV-a. Molimo Vas da ovo obavezno proverite u poreskoj upravi, jer nismo sagledali komletnu dokumentaciju da bi Vam mogli dati precizan odgovor.

01/06/2010

Filip

22

Comment

POVRACAJ PDV-a

Postovani,

Pre nekih dva meseca sam kupio stan od preduzeca koje se nalazi u sistemu PDV-a i od njega sam dobio potvrdu da je uplacen PDV na kupoprodajnu cenu. Nosioc gradjevinske dozvole je drugo preduzece, dok se moj investitor ukljucio u toku izgradnje stanova na osnovu njihovog medjusobnog ugovora o deobi, odnosno suinvestiranju i po tom ugovoru su mu pripala dva stana (jedan od njih je moj).

Dakle prodavac mog stana je suinvestitor, pa me interesuje da li i u takvoj situaciji imam pravo na povracaj PDV-a. Radi se naravno o novogradnji.

Hvala na pomoci.

13/04/2010

milena

21

Comment

Re:kupovina prve nekretnine stare kuce

Poštovani Darko,

Porez na prenos apsolutnih prava je 2.5%. Na sajtu poreske uprave http://www.poreskauprava.gov.rs/
naći ćete korisničko uputstvo za oslobađanje od poreza za kupovinu prvog stana. Pozdrav

13/04/2010

darko

20

Comment

kupovina prve nekretnine stare kuce

kupujem staru kucu u drugoj opstini to mi je prva nekretnina, koliki mi je porez na tu kupovinu i sta mi treba od administrativnih papira za oslobadjanje od poreza. samohrani sam otac dvoje maloletne dece.Unapred hvala

21/03/2010

milena

19

Comment

re:Povracaj PDV-a

Ukoliko stan kupite na svoje ime, Vi imate pravo na povraćaj PDV na 40m2, povraćaj na dodatnih 15m2 za Vašu suprugu može biti odijen jer ona već poseduje nepokretnost. Najbolje je da pre kupovine stana pitate referenta u poreskoj upravi.

Što se tiče drugog pitanja, naš savet je budite oprezni. Kada investitor ne naglasi da je u cenu uračunat PDV, skoro je sigurno da to morate Vi platiti. PDV na novogradnju je 8%, ali može biti i 18% ukoliko je došlo do transakcije pre Vas.
Pored PDV-a, čekaju Vas troškovi advokata i taksa za overu ugovora u sudu.

20/03/2010

Miki

18

Comment

Povracaj PDV-a

Supruga poseduje vikendicu koja nije na opstini u kojoj sad planiramo da kupimo stan. Da li imamo pravo na refundaciju PDV-a, jer do sad nismo imali stan, niti bilo kakvu nekretninu osim te vikendice?
Posto prodavac (investitor, stan je novogradnja)nije naglasio da je cena sa PDV-om, da li to mi placamo i koje sve Poreze treba da plati kupac stana u novogradnji, tj. na kolike troskove moramo da se pripremimo?

02/02/2010

milena

17

Comment

porez

jeste, jer kupoprodasjnim ugovorom sa pečatom o plaćenom porezu dokazujete vlasništvo nad nepokretnosti.

28/01/2010

olja

16

Comment

porez

da li je za legalizaciju stana obavezan pecat na ugovoru iz poreske uprave o placenom porezu

17/01/2010

milena

15

Comment

porez na stanove u izgradnji

Porez na imovinu se plaća po završetku stana, tj. kada postanete vlasnik stana. Međutim da biste bili asolutno sigurni proverite ovo u poreskoj upravi.

13/01/2010

Marko

14

Comment

porez na stanove u izgradnji

Kupio sam stan u izgradnji 2007 godine, i imam overen u sudu ugovor. Kako zgrada i stan jos nisu zavrseni, nemam konacan kupoprodajni ugovor (bice napravljen na principu kljuc u ruke).
Da li sam obavezan da platim porez na bazi ugovora za nezavrseni stan u izgradnji.
Hvala

08/12/2009

milena

13

Comment

re:nasledstvo

Za odgovore na takva pitanja najbolje je da se obratite nadležnima u poreskoj upraZvi.

01/12/2009

bojan

12

Comment

nasledstvo

Sta mi je sve potrebno od dokumentacije i kolike takse moram da platim i kakva je procedura posto deda zeli da mi prepise kucu pa me zanima kako to ide?

26/11/2009

milena

11

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Poštovana gospođo Gajcanski,

Sve što se tiče prenosa vlasništva i poreza koji je vezan za to najbolje je da pitate u poreskoj upravi na opštini na kojoj se nekretnina nalazi. Samo uvidom u kompletnu dokumentaciju službenik poreske uprave Vam može dati tačan odgovor.

25/11/2009

ana

10

Comment

pitanje

Zelela bih da prodam kucu u Srbiji i kupim stan u inostranstvu. Drzavljanin sam Srbije, sa boravistem u Spaniji. Da li znate koja je procedura i kome sve placam porez u slucaju takvog prometa nekretninama?
Zanima me i gde bih mogla da nadjem primerak zakona koji se odnosi na ovaj vid kupovine.

Unapred veliko hvala.
Ana

19/11/2009

Gajcanski Ruz

9

Comment

Re: Porezi na promet nekretninama u Srbiji: sadašnja i buduća pravila

Po ostavinskom postupku posle oceve smrti nasledila sam 1/3 dela kuce.Prodajom stana 2005 god.koji je otkupljen 1991 god. i nije bio zaveden u katastru ,
otplacene su 2/3 ostalog dela kuce.Obe strane su isplacene po 8000 eura.Na koliki deo kuce placam porez na prenos vlasnistva i koliko?U kuci samnom zive cerka,zet i njihovi dvoje dece.Da li postoji mogucnost oslobadjanja od poreza?

16/11/2009

milena

8

Comment

Re: pitanje

Porez na prenos apsolutnih prava je 2.5% bez obzira odakle kupac dolazi.

16/11/2009

dragan

7

Comment

pitanje

koliki je porez na promet nekretnina, /za stare kuce/ za kupce iz Republike Srpske,
pozdrav...

16/11/2009

milena

6

Comment

Re:Povraćaj PDV-a kod novogradnje

Ukoliko je investitor bez obzira što je fizičko lice uplatio iznos PDV-a državi po osnovu stana koji je Vama prodao, Vi možete uz taj dokaz tražiti povraćaj novca od poreske uprave. Međutim, dešava se da investitor-fizičko lice nije uopšte u sistemu PDV-a.... Najbolje je da to proverite u poreskoj upravi na adresi gde je registrovan investitor.

08/11/2009

Miloš

5

Comment

Povraćaj PDV-a kod novogradnje

Ukoliko je investitor novogradnje fizičko lice, a ja sam platio kupoprodajnu cenu u koju je uključen PDV, da li imam pravo na povraćaj tog PDV-a? Naravno, prvi put kupujem stan, nemam drugih u vlasništvu.

28/07/2008

milena

4

Comment

Poraz 5% ili 2,5% ?

Poštovani Aleksandar,

Veoma sam iznenađena da se stan vodi na Vaše ime a da niste platili porez. Prva stvar kod uknjižbe je provera da li je porez plaćen. Po zakonu ste bili u obavezi da u kratkom roku posle overe predate za obračun poreza. Pošto to niste uradili nisam sigurna kakva procedura sledi. Najbolje je da se raspitate u nadležnoj opštini ili kod advokata.

28/07/2008

Aleksandar

3

Comment

Poraz 5% ili 2,5% ?

Stan sam kupio 2003. god., napravljen je kupoprodajni ugovor, stan se vodi na mene. Medjutim, nisam do danas platio porez na promet, pa me interesuje da li placam porez na promet po sadasnjem zakonu(2.5%) ili po vazecem zakonu kad je sklopljen kupoprodajni ugovor?
Hvala unapred

23/06/2008

milena

2

Comment

re: promet nekretninama za strane kupce (slovence) porez,prepis...

Stranci u našoj zemlji mogu kupiti imovinu po principu reciprociteta. Ukoliko srpski državljani mogu kupovati nepokretnosti u Sloveniji, onda isto važi za Slovence kod nas. Porez na prenos vlasništva je 2,5%, a kod novogradnje iznos PDV-a je 8%. Uknjiženje sledi posle izmirenog poreza.

Srdačan pozdrav,
milena

23/06/2008

milan

1

Comment

promet nekretninama za strane kupce (slovence) porez,prepis...

želim kupiti u srbiji kuču ili večiji stan.zanima
me:prepis.porez,da li je opče moguče kupiti.bio sam u JNA u Kraljevu pa imam lepe uspomene.

srdačan pozdrav iz Slovenije Milan Tischler